Uw rechten

De gemeente Peel en Maas gebruikt voor veel verschillende taken uw persoonsgegevens. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens geven u een aantal rechten. Staat u onder curatele? Dan kan ook uw wettelijk vertegenwoordiger namens u verzoeken indienen.

Als ouder kunt u een beroep doen op de AVG- of Wpg-rechten voor uw kinderen tot 16 jaar. De gemeente Peel en Maas kan vragen om bewijs dat u het ouderlijk gezag heeft over het kind of de kinderen waarvoor u een verzoek indient.

Recht op inzage

U kunt opvragen welke persoonsgegevens over u bekend zijn binnen de gemeente. U krijgt een overzicht met onder andere:

  • de categorieën van persoonsgegevens
  • het doel waarvoor de gegevens worden gebruikt
  • de herkomst van de gegevens
  • de ontvangers van die gegevens

Verzoek inzage persoonsgegevens

Verzoek inzage persoonsgegevens indienen met DigiD

Inzage politiegegevens

U kunt opvragen welke politiegegevens over u bekend zijn binnen de gemeente. Als wij politiegegevens van uw gebruiken of hebben gebruikt, krijgt u een overzicht met onder andere:

  • de over u bekende politiegegevens
  • het doel waarvoor de gegevens worden gebruikt
  • de herkomst van de gegevens
  • aan welke organisaties de afgelopen 4 jaar eventueel politiegegevens over u zijn verstrekt
  • de bewaartermijn.

Verzoek inzage politiegegevens indienen met DigiD

Als u geen gebruikmaakt van de mogelijkheid om uw verzoek via de DigiD balie in te dienen, kunt u persoonlijk langskomen bij onze gemeente om het verzoek te overhandigen. U kunt hiervoor een afspraak maken met de Functionaris Gegevensbescherming via het e-mailadres fg@peelenmaas.nl. Wij vragen u om een geldig identiteitsbewijs mee te nemen. Dat is nodig om uw identiteit om een goede manier te kunnen vaststellen.

Ons besluit

Binnen 1 maand sturen wij u een reactie op uw verzoek. We streven ernaar om u binnen deze termijn ook het definitieve besluit op het door u ingediende AVG-verzoek te geven. Als u een verzoek heeft ingediend dat over politiegegevens gaat, streven wij ernaar om u binnen 6 weken het definitieve besluit toe te sturen.

Recht op correctie

Heeft u onjuistheden gevonden in uw persoonsgegevens? Dan kunt u bij de gemeente een verzoek indienen om uw persoonsgegevens te corrigeren, aan te vullen of af te schermen. Hetzelfde kunt u doen als persoonsgegevens onvolledig zijn, u van mening bent dat de gegevens niet van belang zijn voor het doel waarvoor ze zijn verzameld of op een andere manier door de gemeente in strijd met de wet worden gebruikt. Wij kunnen u verzoeken om bewijsstukken te aan te leveren.

Heeft u onjuistheden gevonden in uw politiegegevens of vindt u dat de gegevens niet volledig zijn? U kunt bij ons ook een verzoek indienen om uw politiegegevens te corrigeren of aan te vullen. Wij kunnen u verzoeken om bewijsstukken te aan te leveren.

Verzoek correctie persoonsgegevens

Verzoek indienen correctie persoonsgegevens met DigiD

Als u geen gebruikmaakt van de mogelijkheid om uw verzoek via de DigiD balie in te dienen, kunt u persoonlijk langskomen in het Huis van de Gemeente om het verzoek te overhandigen. U kunt hiervoor een afspraak maken met de Functionaris Gegevensbescherming via het e-mailadres fg@peelenmaas.nl. Wij vragen u om een geldig identiteitsbewijs mee te nemen. Dat is nodig om uw identiteit om een goede manier te kunnen vaststellen.

Basisregistratie Personen (BRP)

Zijn uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) niet correct? Dan kunt u die laten wijzigen. Maak hiervoor telefonisch via 077 306 66 66 een afspraak bij team Burgerzaken.

Ons besluit

Binnen 1 maand sturen wij u een reactie op uw verzoek. We streven ernaar om u binnen deze termijn ook het definitieve besluit op het door u ingediende AVG-verzoek te geven. Als u een verzoek heeft ingediend dat over politiegegevens gaat, streven wij ernaar om u binnen 6 weken het definitieve besluit toe te sturen.

Recht op beperking verwerken persoonsgegevens

Soms kunt u vragen om het gebruik van uw persoonsgegevens te beperken. Dit betekent dat we gegevens wel bewaren, maar dat we ze niet verder gebruiken voor een specifiek doel. Dit kan alleen:

  • wanneer u vindt dat uw gegevens niet kloppen en wij tijd nodig hebben om dit te controleren. Wij mogen uw gegevens dan niet gebruiken totdat een beslissing is genomen
  • wanneer u vindt dat wij uw gegevens niet gebruiken zoals het in de wet staat, maar u niet wilt dat de gegevens verwijderd worden. De persoonsgegevens blijven dan opgeslagen en voor u bereikbaar.
  • wanneer de gemeente de gegevens niet meer nodig heeft, maar u wel voor een juridische procedure of eis.

Verzoek verwerken beperking persoonsgegevens

Verzoek verwerken beperking persoonsgegevens DigiD

Recht van bezwaar

U kunt de gemeente vragen om uw persoonsgegevens niet meer te verwerken. Dit is het recht van bezwaar. U kunt alleen van dit recht gebruikmaken als uw persoonsgegevens worden verzameld voor commerciële doeleinden of als u bijzondere persoonlijke redenen heeft om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens. Dit geldt niet voor politiegegevens.

Bezwaar verwerking persoonsgegevens indienen

Bezwaar indienen verwerking persoonsgegevens met DigiD

Indien u geen gebruikmaakt van de mogelijkheid om uw verzoek via de DigiD balie in te dienen, kunt u persoonlijk langskomen bij de gemeente om het verzoek te overhandigen. U kunt hiervoor een afspraak maken met de Functionaris Gegevensbescherming via e-mailadres fg@peelenmaas.nl. Wij vragen u om een geldig identiteitsbewijs mee te nemen. Dat is nodig om uw identiteit op een goede manier vast te stellen.

Ons besluit

Binnen 1 maand sturen wij u een reactie op uw verzoek. We streven ernaar om u binnen deze termijn ook het definitieve besluit op het door u ingediende AVG-verzoek te geven.

Recht op verwijderen

In een aantal situaties zijn organisaties verplicht om persoonsgegevens van iemand te verwijderen (wissen) als diegene hierom vraagt. Dit wordt ook wel het ‘recht op vergetelheid’ genoemd.

U kunt gebruikmaken van het recht op verwijderen van uw persoonsgegevens als:

  • de gegevens niet meer nodig zijn voor de doeleinden waarvoor de gemeente ze heeft verzameld of waarvoor de gemeente ze verwerkt.
  • u de eerder uitdrukkelijk gegeven toestemming intrekt.
  • u bezwaar maakt tegen de verwerking. Tenzij het belang van de gemeente om uw persoonsgegevens te verwerken zwaarder weegt dan uw rechten.
  • uw persoonsgegevens onrechtmatig verwerkt worden. Bijvoorbeeld omdat er geen wettelijke grondslag is voor de verwerking.
  • de gemeente door de wet verplicht is om gegevens na een bepaalde termijn te wissen.

U kunt de gemeente verzoeken om persoonsgegevens van u te wissen. Het wissen van uw gegevens is wel afhankelijk van een aantal voorwaarden. Bekijk de voorwaarden.

Heeft u het vermoeden dat wij uw politiegegevens in strijd met de wet gebruiken? U kunt dan bij onze gemeente een verzoek indienen om uw gegevens te laten vernietigen. Als de betreffende gegevens toch bewaard moeten worden als bewijsmateriaal en/of er niet kan worden vastgesteld of deze gegevens juist of onjuist zijn, kunnen wij ze niet vernietigen. In dat geval zullen wij er voor zorgen dat deze gegevens wel worden bewaard maar niet toegankelijk zijn. De wetgever spreekt in dat geval van het afschermen van politiegegevens. Wij kunnen u vragen om voor de behandeling van dit verzoek bewijsstukken in te dienen.

Verzoek indienen verwijderen persoonsgegevens

Verzoek verwijderen persoonsgegevens met DigiD

Verzoek indienen om politiegegevens te vernietigen met DigiD

Afhankelijk van de situatie hebben wij aanvullende documenten nodig om uw verzoek in behandeling te kunnen nemen. Als dit het geval is, nemen wij contact met u op.

In het geval u een aanvraag doet voor een ander, moet u bij de aanvraag meesturen (indien van toepassing):

  • een bewijs van de wettelijke vertegenwoordiging als degene van wie u wettelijk vertegenwoordiger bent meerderjarig is. Ook moet u dan de volledige voornamen en geboortedatum van deze persoon opnemen in het verzoek.
  • Een bewijs dat u als aanvrager het gezag heeft over een minderjarige kind, als 1 van beide gezaghebbers of alle 2 de gezaghebbers van het kind niet in de Basisregistratie Personen van de gemeente Peel en Maas staan ingeschreven.
  • Als dit niet mogelijk is voor u, verzoeken wij u om met de gemeente contact op te nemen zodat wij samen kunnen zoeken naar een passende oplossing.

Als u de aanvraag liever persoonlijk doet, dan kunt u hiervoor een afspraak maken met de Functionaris Gegevensbescherming via fg@peelenmaas.nl of 077 306 6666 (+31 77 306 6666 vanuit het buitenland).

Wij vragen u om een geldig identiteitsbewijs mee te nemen. Dat is nodig om uw identiteit te kunnen vaststellen.

Beperking van uw rechten

In specifieke situaties hoeft de gemeente uw rechten niet te honoreren. Dit kan alleen als daar een goede reden voor is in verband met bijvoorbeeld de nationale veiligheid, de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen en het voorkomen, opsporen of vervolgen van strafbare feiten.

Recht om een klacht in te dienen

Bent u het niet eens met hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan? En komt u er samen met ons niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij de privacytoezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens.

Meer rechten

Er zijn meer rechten die mogelijk van toepassing zijn in het kader van de AVG. U vindt hier meer over op website van de Autoriteit Persoonsgegevens.