Definitief ontwerp Laefplein Maasbee

Geplaatst op woensdag 30 oktober 2024

Op 28 oktober 2024 presenteerden we het definitief ontwerp Laefplein Maasbree aan alle geïnteresseerden. Begin 2024 haalden we hiervoor al ideeën bij inwoners en betrokkenen op. Deze zijn de afgelopen maanden samen met de klankbordgroep en MTD Landschapsarchitecten waar mogelijk verwerkt in het definitief ontwerp.

Van schetsvoorstellen, voorkeur en ideeën naar definitief ontwerp

Van 14 maart tot 29 maart 2024 konden geïnteresseerden reageren op de 2 schetsvoorstellen. Uit de reacties bleek geen duidelijke voorkeur voor 1 van de 2 varianten. Het definitieve ontwerp is een mix van beide voorstellen; met aandacht voor meer groen én een open karakter. Met het definitief ontwerp wordt het Laefplein autovrij en krijgt het plein verschillende zitelementen voor jong en oud. Het appartementencomplex krijgt een groene border met heesters, voor de commerciële plint komt een regentuin waar met een ondergrondse installatie het hemelwater wordt opgevangen. Hierdoor is er een goede afwikkeling van het hemelwater en kan het gebruikt worden voor de bomen en planten in de regentuin. De regentuin wordt kleurrijk met een seizoensbeleving. Hierbij is er veel aandacht voor het bevorderen van de biodiversiteit.

Historische verwijzing

Een van de ideeën die opgehaald is, is een duidelijke terugkomst van de driesprong. Dit komt in het definitief ontwerp terug in de vorm van een half verhard pleintje met bomen en bankjes bij de splitsing tussen de Dorpstraat en de Baarlosestraat. Een andere duidelijke voorkeur uit de vragenlijst is het terugbrengen van historische verwijzingen. Dit wordt met de driesprong gedaan, maar ook door materiaalgebruik in de straatinrichting. Daarmee maken we een verwijzing naar de tramrails en tramhalte die vroeger bij de driesprong was.

Verkeersveiligheid

Een veelgemaakte opmerking in de vragenlijst en tijdens de bijeenkomsten was de verkeersveiligheid. Het gedrag van de weggebruiker speelt hierin een belangrijke rol. Met de nieuwe weginrichting proberen we op verschillende manieren dit gedrag te beïnvloeden. Een verlengd plateau en een aantal optische aanpassingen in de straatinrichting dragen hieraan bij. Met de afsluiting van de Baarlosestraat wordt dit deel van het Laefplein autovrij. Het afsluiten van de Baarlosestraat is afgestemd met de hulpdiensten. Woningen en bedrijven blijven voor hen goed bereikbaar.

Focus op groen

Vanuit veiligheid en onderhoud is de keuze gemaakt geen speelelement in het ontwerp op te nemen, maar de focus te leggen op ‘groen’. Uit de vragenlijst kwam naar voren dat er veel behoefte aan bomen en planten op het plein is. We nodigen kinderen en jongeren uit om zelf te bedenken hoe er gespeeld kan worden op het Laefplein.

Raad moet nog besluiten

Met het definitief ontwerp kunnen de uitvoeringsdetails zoals de ondergrondse installatie, het beplantingsplan voor groen en de technische tekeningen bepaald worden. Daarmee wordt ook het benodigd krediet in kaart gebracht. Naar verwachting ligt dit in het voorjaar 2025 voor aan de raad.

Uitvoering naar verwachting in 2025 en 2026

Afhankelijk van het besluit van de raad start de uitvoering van de werkzaamheden niet eerder dan in het najaar 2025. De planning is afhankelijk van de voortgang van de realisatie van de woningbouwontwikkeling aan het Laefplein. De beplanting van het Laefplein gebeurt naar verwachting in het najaar van 2026. Het najaar is de beste periode om beplanting aan te brengen , eerder zijn de benodigde werkzaamheden nog niet voldoende gerealiseerd.