Centrumplan Panningen - Centrumplan Panningen
Het centrum van Panningen vervult al jarenlang een belangrijke functie voor de inwoners van Peel en Maas, bezoekers uit de regio en toeristen. Het centrum biedt werkgelegenheid aan ongeveer 1.000 werknemers. De kracht van Panningen als regionaal centrum willen we behouden en versterken.
Enkele jaren geleden heeft de gemeente de postkantoorlocatie op de hoek Raadhuisstraat – Patersstraat gekocht. Het voormalige postkantoor is gesloopt en de locatie is tijdelijk ingericht als parkeerterrein. Nu de gemeente dit terrein in bezit heeft, biedt dit de mogelijkheid om te kijken naar de herontwikkeling van deze locatie en het omliggende gebied. Zo is een plan ontstaan voor het gebied tussen het Raadhuisplein en de postkantoorlocatie. We willen de verkeersveiligheid verbeteren, het gebied aantrekkelijker maken voor de bezoeker en beter inrichten op de klimaatverandering.
Locatie
Besluit gemeenteraad
In maart 2023 heeft de gemeenteraad besloten dat de ‘variant zonder sloop van woningen’ verder wordt uitgewerkt. De gemeenteraad gaf ook enkele opdrachten mee: voer verkeersproeven uit, ga op zoek naar extra parkeermogelijkheden in de omgeving en organiseer regelmatig een informatiemoment, waarbij iedereen kan meedenken. Deze opdrachten zijn door de gemeente, in samenwerking met adviesbureau Kragten, opgepakt.
Meedenkgroep
Er is een meedenkgroep samengesteld, die bestaat uit bewoners, ondernemers en pandeigenaren uit het gebied en de directe omgeving, en het centrummanagement. Zij denken mee over de nieuwe inrichting van het gebied.
Planning
- In oktober – november 2023 is een eerste verkeersproef uitgevoerd. In een gedeelte van de Raadhuisstraat gold tijdelijk eenrichtingsverkeer.
- In februari – maart 2024 is een 2e verkeersproef uitgevoerd. De kruising Raadhuisstraat – Julianastraat is toen afgesloten voor autoverkeer. Tijdens de beide proeven is een gedeelte van het parkeerterrein op het Raadhuisplein afgezet. Voor de start van de proeven zijn verkeerstellingen en parkeeronderzoeken gehouden. Dit is tijdens de proeven ook gedaan. Zo is het verschil in beeld gebracht tussen de normale situatie en de situatie tijdens de verkeersproeven. De gemeente heeft bewoners, ondernemers, pandeigenaren en bezoekers gevraagd naar hun ervaringen. De uitkomsten van deze tellingen en onderzoeken worden meegenomen bij het uitwerken van het ontwerp voor de nieuwe inrichting van het gebied. Verder zijn ideeën op papier gezet voor extra parkeermogelijkheden in of rond dit deel van het centrum. Gedacht wordt aan parkeren in meerdere lagen op de postkantoorlocatie, parkeerplaatsen creëren in de directe omgeving of uitbreiding van de blauwe zone. Deze voorstellen worden nog verder onderzocht en uitgewerkt.
- Nu de verkeersproeven en de onderzoeken zijn afgerond, gaat het project een nieuwe fase in. Allereerst worden de mogelijkheden in beeld gebracht voor parkeren in meerdere lagen op de voormalige postkantoorlocatie. De verkenning van deze mogelijkheden start in het najaar 2024 en de uitkomsten worden begin 2025 verwacht. Daarna worden de vervolgstappen bepaald.
Contact
Bij vragen over dit project kunt u contact opnemen met projectleider Willy Schers via telefoonnummer 077 306 66 66 of stuur een e-mail naar willy.schers@peelenmaas.nl.
Nieuws
Het laatste nieuws over dit project: