Vanwege technisch onderhoud werken sommige onderdelen van de website misschien niet helemaal zoals u gewend bent. Excuses voor het ongemak.

Lees voor Translate

Identiteitskaart

Een Nederlandse identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Maak hiervoor een afspraak.

Foto van identiteitskaart
Foto van identiteitskaart

Meenemen

Kinderen jonger dan 12 jaar moeten ook meenemen:

Afhalen identiteitskaart

Na 6 werkdagen ligt uw identiteitskaart voor u klaar. U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen afhalen. Dit geldt ook voor kinderen tot en met 18 jaar. Dit kan zonder afspraak.

Meenemen

Inlogfunctie

Na de aanvraag krijgt u een identiteitskaart met inlogfunctie (Deze link gaat naar een externe website). Hiermee kunt u met uw DigiD-app inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.

Pasfoto maken

Houd er rekening mee dat u 15 minuten voor uw afspraak aanwezig bent als u nog een pasfoto wilt laten maken. Voor een babyfoto is dit 20 minuten. Meld u daarna aan bij de zuil.

Fotograaf in het Huis van de Gemeente
Dag Tijd
Maandag 08.30 - 12.30 uur / 16.00 - 19.30 uur
Dinsdag 08.30 - 12.30 uur / 14.00 - 17.00 uur
Woensdag 08.30 - 12.30 uur / 14.00 - 17.00 uur
Donderdag 08.30 - 12.30 uur / 14.00 - 17.00 uur
Vrijdag 08.30 - 12.30 uur/ 14.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.30 - 12.00 uur

Kosten

Soort identiteitskaart
Soort identiteitskaart Prijs
Identiteitskaart voor volwassenen van 18 jaar en ouder € 68,00
Identiteitskaart voor volwassenen van 18 jaar en ouder, met spoedaanvraag € 125,00
Identiteitskaart voor jongeren tot 18 jaar € 36,00
Identiteitskaart voor jongeren tot 18 jaar, met spoedaanvraag € 93,00
Geldigheid identiteitskaart
Soort identiteitskaart Geldig
Identiteitskaart voor volwassenen van 18 jaar en ouder 10 jaar
Identiteitskaart voor jongeren tot 18 jaar   5 jaar

ID-kaart kwijt of gestolen

U hoeft geen aangifte meer te doen van vermissing bij de politie. U doet meteen aangifte van uw verloren of gestolen identiteitsbewijs bij de gemeente.

Bij 3 vermissingen van uw reisdocumenten binnen 5 jaar wordt uw aanvraag voor een nieuw paspoort aangehouden. Er wordt onderzocht wat de reden is van de eerdere vermissingen. U kunt daarna worden opgenomen in het Register paspoortsignaleringen. Hiervan krijgt u een bevestiging van de Rijksdienst van Identiteitsgegevens. Opname in het Register paspoortsignalering betekent dat u geen paspoort mag krijgen.

Wilt u nog geen nieuwe identiteitskaart aanvragen, maar wel een vermissingsverklaring invullen? Maak hiervoor een afspraak.

Is uw identiteitskaart gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw  identiteitsbewijs aanvragen duurt minimaal 1 dag. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument (Deze link gaat naar een externe website) van de Koninklijke Marechaussee.

Met ingang van 5 november 2016 is het niet meer toegestaan om een gevonden identiteitskaart terug te geven. Elk gevonden identiteitskaart wordt vernietigd.

Spoedaanvraag

Heeft u uw identiteitskaart snel nodig, dan kunt u een spoedaanvraag doen. Dit kan op:

Maak hiervoor een afspraak. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra. Kijk ook naar onze actuele openingstijden.

Wanneer kan ik normaal gesproken mijn identiteitskaart met spoed afhalen?

Naamgebruik identiteitskaart

Het is mogelijk om in een nieuwe identiteitskaart de naam van uw (ex)-echtgenot(e) of geregistreerd partner te vermelden. Dit doet u bij de aanvraag.

Identiteitskaart voor Nederlanders in het buitenland 

Als u in het buitenland woont, kunt u uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen bij een van de 11 grensgemeenten in Nederland (Deze link gaat naar een externe website) en op Schiphol.