Buitenlandse documenten inleveren
De gemeente werkt uw gegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP) als u een akte of een document heeft uit het buitenland. Deze akten en documenten noemen wij brondocumenten.
Voor het inleveren van buitenlandse documenten maakt u een afspraak.
Deze documenten zijn de bron voor registraties (zoals de Basisregistratie Personen) en andere documenten (zoals paspoorten, rijbewijzen).
Voorbeelden van akten zijn:
- Geboorteakte
- Huwelijksakte
- Echtscheidingsakte
- Overlijdensakte
- Adoptie-akte
- Akte van naamswijziging
- Erkenningsakte
Voorbeelden van documenten zijn:
- Verklaring van burgerlijke staat
- Verklaring van nationaliteit
De gemeente controleert het originele document op echtheid en of het aan bepaalde eisen voldoet zoals legalisatie en apostille. Het originele document krijgt u terug wanneer het is geregistreerd, tenzij het een vals of vervalst document is.
Afhalen
Voor het afhalen moet u een afspraak maken.
Meenemen
- Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument)
- Het originele document dat ingeleverd moet worden en een eventuele vertaling van dit document
- Het kan zijn dat uw document een legalisatiestempel of een apostillestempel nodig heeft. Nederland heeft hierover afspraken gemaakt met een aantal landen. Of uw document een legalisatiestempel of apostillestempel nodig heeft, kunt u nalezen op website Nederland wereldwijd (Deze link gaat naar een externe website).
Kosten
Aan het inleveren van buitenlandse brondocumenten zijn geen kosten verbonden.