Vanwege technisch onderhoud werken sommige onderdelen van de website misschien niet helemaal zoals u gewend bent. Excuses voor het ongemak.

Lees voor Translate

Buitenlandse documenten inleveren

De gemeente werkt uw gegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP) als u een akte of een document heeft uit het buitenland. Deze akten en documenten noemen wij brondocumenten.

Voor het inleveren van buitenlandse documenten maakt u een afspraak.

Afspraak maken

Deze documenten zijn de bron voor registraties (zoals de Basisregistratie Personen) en andere documenten (zoals paspoorten, rijbewijzen).

Voorbeelden van akten zijn:

Voorbeelden van documenten zijn:

De gemeente controleert het originele document op echtheid en of het aan bepaalde eisen voldoet zoals legalisatie en apostille. Het originele document krijgt u terug wanneer het is geregistreerd, tenzij het een vals of vervalst document is.

Afhalen

Voor het afhalen moet u een afspraak maken.

Afspraak maken

Meenemen

  • Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument)
  • Het originele document dat ingeleverd moet worden en een eventuele vertaling van dit document
  • Het kan zijn dat uw document een legalisatiestempel of een apostillestempel nodig heeft. Nederland heeft hierover afspraken gemaakt met een aantal landen. Of uw document een legalisatiestempel of apostillestempel nodig heeft, kunt u nalezen op website Nederland wereldwijd (Deze link gaat naar een externe website).

Kosten

Aan het inleveren van buitenlandse brondocumenten zijn geen kosten verbonden.